loveandhappinessisme.blogg.se

Mindfulness * Love * Happiness * Awareness * Confidence * Self-esteem * Oneness * Creativity *

Good, thank you, help

                         
För att arbeta på vår självkänsla kan vi behöva uppmärksamma allt bra som vi gör om dagarna. De som har låg självkänsla kan ibland finna svårigheter med att hitta bra saker om sig själva och vad de gjort, de har en tendens att förminska sig själva. Så när jag pratar om bra saker så gäller det minsta lilla om det så gäller att vi "bara" har städat, att vi gick upp ur sängen eller att vi har tränat. De som har en relativt god självkänsla större delen av tiden men som ibland får påhälsning av den låga självkänslan som i att ha en dålig dag så kan man backa bandet och tänka: "Men vad har varit bra i allt det dåliga? Jo jag kom upp ur sängen, jag borstade tänderna och jag tog mig igenom dagen." 
Med andra ord finns det massor av saker vi gör bra varje dag.

Det som också kan hjälpa oss är att visa tacksamhet. Tacksamhet minskar egots makt över oss, det ökar empatin, vi får en ödmjuk inställning och vi blir helt enkelt lite mer kärleksfulla. Har vi inte varit tacksamma ett tag så märks det på vårt beteende ganska snabbt. Många kan tycka att ordet tacksamhet är provocerande men byt då ut ordet tacksamhet till något att vara glad över. Det är viktigt att vi har saker att vara glada över som t.ex. att vi har ett hem, familj, vänner, ett jobb eller vad det nu kan vara. Det finns absolut ingen begränsning över hur många saker man får vara tacksam över, ju mer tacksamhet vi visar desto mer växer vårt välbefinnande. 

Ytterligare en sak som kan hjälpa är att be om hjälp. Till vem vi ber om hjälp till är det bara vi själva som behöver veta. Det kan vara Gud, en släkting, universum ja vem som helst. Vi bestämmer själva. Vad vi ber om hjälp med är också individuellt, det kan vara att vi vill ha hjälp med att komma upp ur sängen eller att vi vill ha hjälp med att klara av morgondagens presentation som vi är otroligt nervösa inför. Detta kan låta löjligt och nej inga mirakel inträffar men vi får ro genom att tömma hjärnan och faktiskt bygga upp en större självsäkerhet inom det vi vill ha hjälp med. Gör vi detta på kvällen så tömmer vi även hjärnan innan sängdags.

Så gå och skaffa en fin skrivbok och en fin penna. Är du en person som föredrar dator så kan du använda det, ha någon fin stil när du skriver så blir det trevligare. Det finns ju även talsyntes om du känner att skrivning är jobbigt. Gör det som känns bäst för dig. 
Börja med att skriva allt bra som du gjort t.ex. Jag städade=Jag är ordningssam. Koppla alltid det du gjort till en egenskap.

Därefter skriver du ner allt du är tacksam för idag t.ex. Jag är tacksam för att jag genomförde min presentation, jag är tacksam för att jag lever, jag är tacksam för att jag har ett hem. Vill du byta ut tacksam så skriv jag är glad för istället.

Sista punkten är hjälp. Skriv ner det du vill ha hjälp med. Vissa dagar blir den här punkten tom och andra blir det massor, det varierar. Krysta inte fram något.

Se till att ha regelbundenhet i ditt skrivande. Du behöver inte skriva varje dag men se till at ha en regelbundenhet.

Efter 3-4 månader kan vi lägga till mindre bra. Syftet med mindre bra är att reflektera över om vi gjort någon annan ledsen eller om vi agerat på ett mindre bra sätt och hur vi kan ställa tillrätta. Den här punkten läggs till i efterhand just för att det är lätt att skriva massa saker på mindre bra och inget på de övriga, men har man byggt upp självkänsla vet man vad som är rimligt att skriva. Den här punkten kan ibland också lämnas tom och det gör inget. Vi ska alltid skriva något på bra och tacksamhet. Så när vi lägger till mindre bra görs det i följande ordning: 
Mindre bra
Bra
Tacksamhet
Hjälp

Prova! Det kommer garanterat ge resultat och håll ut även om det känns konstigt i början. 

Lycka till! 

Bild: thehappyplace.ca

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Evahle - en blogg om psykisk hälsa
skriven :

Väldigt bra inlägg!