loveandhappinessisme.blogg.se

Mindfulness * Love * Happiness * Awareness * Confidence * Self-esteem * Oneness * Creativity *

Egen tid nr 2

                       

Ikväll avsatte jag 30min till läsning. Jag har svårt att prioritera läsning men då jag egentligen tänkt lägga en ansiktsmask idag men inte hittade någon och inte orkade göra en egen, så valde jag läsning. Tanken var att avsätta 60min till läsning men det blev inte riktigt så. 

Jag läser just nu "Vägen till visdom". Jag vill peka på två exempel från boken som är riktigt bra. Boken tar upp hur vi tänker på olika sätt b.la. intuitivt och analytiskt tänkande. Den här gåtan:
En kvinna och hennes son är med om en bilolycka och förs med ambulans till akutmottagningen, där de möts av en sjuksköterska. Sjuksköterskan tittar på pojken och säger förskräckt: "Men det här är ju min son!" 

Hur tänker du? Adopterad? Sjuksköterskan ser fel? Lesbiskt par?
Vem tänkte att det var pappan till sonen som var sjuksköterska? Vi analyserar en situation och antar att våra förutfattade fördomar är korrekta och på grund av det försöker vi analysera problemet. Otroligt bra skildrat. Exempel från boken. 

Han pratar även om hur känslolivet påverkar vårt sätt att tänka. För någon med ångest, panik, depression eller tvångstankar så låter man oftast känslorna styra istället för det rationella tänkandet. Det kan så klart bli problematiskt men utan ett känsloliv skulle vi ha kraftig nedsättning av vår problemlösningsförmåga och därmed utveckla sociala problem och svårt med relationer. Så otroligt intressant. 


Läs den gärna även om jag inte är klar med den.

Bild: Privat.

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: